CfP: The workshop of nature. Production of material knowledge, material production of knowledge
Call
for papers
International
Study Day
The
workshop of nature. Production of material knowledge, material production of knowledge
(LabEx
Hastec, CAK, CHC)
Paris,
10th, november 2016
Deadline for abstract:
20th, September
2016
The International Study Day wishes to explore the link between working
on sites and working in workshops, recreating similar experiences. In
such a framework, it makes sense to bridge a various set of practices
not restricted to science: a local site is the
constantly evolving product of the practices, imaginations, and
negotiations of the users (scholars, travelers, artists, inhabitants) of
a given place. In any case, our idea is that a site is surely in the
scholar’s job an en-plein-air experience that should
be related to the atelier phase, by which nature can be recreated
(painters), transformed (laboratories), classified (collectors) etc.
Workshops and sites of naturalist interest are hybrid fields of material
and knowledge production, places where materials are often transformed
by means of knowledge and where knowledge is transformed by the
materials involved in its development. How do these
transformations in materials (by knowledge) and in knowledge (by
materials) circulate? How they can be recognized and represented?
To better understand that, it is worth a broad investigation of the
cultural and experiential transformations of relationships with nature
and its mastery/control, at the articulation among the Modern times, the
Enlightenment moment and the Romanticism period.
Our focus on “sites” of knowledge makes it easier to show the
representation of the production of material knowledge as well as the
representation of the material production of knowledge in images and
literature. We plan to do it by examining the nature of
knowledge from the peculiar point of view of the knowledge of nature.
Moreover, this continuous flow/activity of cross-references is the tool
by which borderline scientific disciplines (see for example chemistry,
mineralogy and geology of the second half of the 18th century) can be
cultivated in a site that is not simply the
theatre of these transformations but an active element of
transformation, too.
The discipline of chemistry is often associated with the myth of the
phoenix; chemistry, from a certain point of view, was born by fire, as
for many years fire was the only instrument chemists could use to
manipulate nature. That use of fire was often associated
with volcanic phenomena, and if we follow this way of thinking we
should find the same process in early workshops and, above all in cases
of industrial accidents. In fact, they are frequently described as
explosive disasters, in reality, not very far from
a picture of a volcanic eruption.
Our aim is that these rich
topics will be well expanded by a meeting between cultural historians,
historians of sciences, techniques and environment, historian of arts
and literature.
It will be held at the EHESS on the 10th November 2016, with the support
of the LabEx HASTEC, the Centre Alexandre Koyré and the Club d'histoire
de la chimie (Société chimique de France).
Colleagues wishing to submit papers should send an abstract (no more than
250 words in English or French) and a brief academic CV with institutional affiliation to
Appel
à communication
Journée
d'études internationale
L’atelier
de la nature. Production des savoirs matériels, production matérielle des savoirs
(LabEx
Hastec, CAK, CHC)
Paris,
10 novembre 2016
Date limite d’envoi des propositions :
20
septembre 2016
Cette journée d’étude vise à penser les relations entre l’expérience in
situ en plein air, telle qu’elle a été construite par une variété
d’acteurs (savants, voyageurs, peintres, habitants) en la mettant en
relation avec le travail dans « l’atelier » pris au
sens large de lieu de travail, dans lequel la nature peut être
transformée (laboratoires), recréée (peintres), classifiée (savoirs des
antiquaires et collectionneurs).
Les sites
naturels, « atelier de la nature », constituent des lieux de
savoirs où les matériaux sont transformés par le biais de connaissances
et de savoir-faire et où réciproquement ces savoirs sont également
transformés — à l’image des champs disciplinaires
nouveaux comme la chimie, la minéralogie et la géologie de la seconde
moitié du XVIIIe siècle — cultivés dans un espace qui est non seulement
le théâtre, mais aussi un élément actif de leur métamorphose.
Ainsi nous aimerions envisager la manière dont ces interactions
entre les sites naturels et la production des savoirs de la matière
qu’ils suscitent participe plus généralement d'un changement culturel
de la perception de la nature qui s'opère au long de la période
moderne, et plus particulièrement au tournant des Lumières.
La chimie, par exemple, fut traditionnellement associée au mythe du
phénix ; d'un certain point de vue, elle est née par le feu qui
constitua pendant des décennies le
principal instrument que les chimistes pouvaient utiliser
pour manipuler la nature. Cette utilisation du feu, souvent associée à
des phénomènes volcaniques, est aussi au cœur du travail dans
les fabriques et ateliers, forges et fourneaux,
et mise en scène dans les représentations de catastrophes
explosives. Des images de la première industrie aux éruptions
volcaniques, se construit de manière concomitante un nouveau rapport aux
éléments et à leur désir de maîtrise/contrôle.
Nous souhaitons donc explorer ce lien entre le travail sur les sites naturel et celui des ateliers/fabriques/ laboratoire,
recréant des expériences similaires. Un site naturel, lieu de savoirs,
est
le produit d’une constante évolution des pratiques, imaginations, et
négociations des utilisateurs du lieu donné. En portant attention à ces «
lieux de savoir », il s’agit de saisir les circulations qui s’opèrent
entre la production matérielle des savoirs
et la production des connaissances sur la matière, et la manière dont
elles irriguent diversement les dimensions de l’imaginaire pictural et
littéraire.
Cette rencontre vise à faire dialoguer historiens des sciences, des techniques et de l’environnement,
historiens des arts et de la littérature. Elle se tiendra à
l'EHESS, avec le soutien du LabEx HASTEC, du Centre Alexandre Koyré et
du Club d'histoire de la chimie (Société chimique de France).
Résumé de 250 mots (en
anglais ou
français) et courte biographie à faire parvenir avant le
20 septembre 2016 à