Entradas

Mostrando entradas de mayo 1, 2022

Novedad bibliográfica: The Gastronomical Arts in Spain: Food and Etiquette

Imagen
Edited by Frederick A. de Armas and James Mandrell. The Gastronomical Arts in Spain includes essays that span from the medieval to the contemporary world, providing a taste of the many ways in which the art of gastronomy developed in Spain over time. This collection encompasses a series of cultural objects and a number of interests, ranging from medicine to science, from meals to banquets, and from specific recipes to cookbooks. The contributors consider Spanish cuisine as presented in a variety of texts, including literature, medical and dietary prescriptions, historical documents, co okbooks, and periodicals. They draw on literary texts in their socio-historical context in order to explore concerns related to the production and consumption of food for reasons of hunger, sustenance, health, and even gluttony. Structured into three distinct "courses" that focus on the history of foodstuffs, food etiquette, and culinary fashion, The Gastronomical Arts in Spain brings together

Contrato Investigador no doctor – Historia de la física - IILP-UV

Contrato Investigador no doctor – Historia de la física - IILP-UV Referencia contrato: CPI-22-110 Web: https://links.uv.es/sicasjo/CPI-22-110-cast Plazo de presentación de candidaturas: 29/04/22 - 12/05/22 Proyecto: Transnational Paradigm: Physics, Democracy and Educational Innovation in the Global Cold War (1945-1975) [RYC-2017-21763] Web proyecto: https://links.uv.es/sicasjo/cet-cast Institución: Institut interuniversitari López Piñero – Universitat de València ( www.uv.es/ihmc ) Duración: 9 meses (potencialmente prorrogables a 12) Jornada de trabajo: 35 horas semanales Salario mensual bruto: 1541,34 euros Inicio: mayo-junio (negociable) Objetivo: Asistencia de investigación en el proyecto. En particular: Investigar la historia de la enseñanza de las ciencias físicas en España (1945-1975) a través de los libros de texto, los equipos didácticos, las técnicas de enseñanza y las relaciones internacionales. Los requisitos y procedimientos se pueden consultar en detalle en el DOGV (núm.93

CfP: Nanoscience & Nanotechnologies

Title: Nanoscience & Nanotechnologies. Critical Problems, Science in Society, Historical Perspectives Twofold (Main) Subject: 1) ''Nanoscience & Nanotechnologies'' 2) ''Historical/Philosophical Analysis/Perspectives'' and ''Science in Society (including Teaching/Education)''. Guest Editor: Raffaele Pisano (IEMN, Lille University, France) Springer Book Series: Nanotechnology in the Life Sciences: https://www.springer.com/series/15921 Rationale, Contents & Criteria, Mainly: Nanoscience has been exploring new modelling and new devices in the Applied Sciences & Technologies at the boundaries of Health/Life Sciences, Structures, NanoMachines, Computational, Communications, Environmental, Materials/Hybrid, closing the gap in Society towards a sustainable civilization. Feynman's Plenty of Room (1959; 1964) heritage opened a new Science in Society debate: how can we handle the applications––and––implications of Nanoscience? W

«Crónicas de ciencia», un nuevo proyecto audiovisual de la SCHCT

Cuatro nuevas «Crónicas de ciencia» producidas por la SCHCT dan a conocer la cultura material de la ciencia en formato audiovisual «Crónicas de ciencia» es un proyecto de comunicación audiovisual de la cultura material de la ciencia de la SCHCT, Sociedad Catalana de 'Historia de la Ciencia y la Técnica. Las nuevas «crónicas» narran historias sobre las «venus anatómicas», el «fórceps y el arte del parto», un «observatorio astronómico» en la ciudad y los «desechos enterrados» en Montjuïc y en el Garraf. A través de los objetos y de los espacios, ¿podemos dar a conocer historias sobre la ciencia, la tecnología, la medicina y ambientales? Ésta es la motivación de la SCHCT, bajo la iniciativa y dirección de Alfons Zarzoso, al impulsar este proyecto de comunicación audiovisual que fija la mirada en el uso de la cultura material para contar historias basadas en la investigación histórica actual en estos campos. La intención es poner en contexto objetos, espacios y actores que forman parte

Becas María José Báguena (SEHM)

La Junta Directiva de la Sociedad Española de la Medicina ha aprobado la puesta en marcha de las “Becas María José Báguena Cervellera”. Son dos becas (de 350 euros cada una), para inscripción, traslado y/o alojamiento en el curso «Ciencia elocuente: Curso práctico de escritura científica» de la programación de cursos de la UIMP ( http://www.uimp.es/agenda-link.html?id_actividad=657A&anyaca=2022-23 ), que se celebrará en la sede de Santander entre los días 25 al 29 de julio de 2022. Estas becas están pensadas especialmente para personas con un título universitario, que tengan alguna relación con Historia de la Medicina/Historia de la Ciencia, y estén elaborando trabajos, como la Tesis doctoral por ejemplo, en dichos ámbitos. Quienes estén interesados deben enviar una carta a la dirección secretaria.sehm@gmail.com donde especifiquen: - formación universitaria [título(s) que se posee(n), universidad y año en que se consiguieron] - currículo laboral o profesional, si lo hubiere - moti

Call for Contributions - Technology and Language

The sixth issue of "Technology and Language" has now appeared, and withit a new call for contributions that appeals generally to philosophy and history of technology, linguistics and engineering education, literary scholars and art historians. https://soctech.spbstu.ru/en/issue/6/   Guest-edited by CHENG Lin, "The Construction of the Robot in Language Culture" explores the history of a term that was introduced a little over 100 years ago by Czech author Karel Capek. Several papers analyze the pre-history and reception of the term that was simply translated as "worker" in Soviet Russia but became a new kind of thing, namelly a "robot" in many other languages. Two interviews with Japanese robotics engineer Hiroshi Ishiguro and with German philosopher Markus Gabriel follow up on a previous encounter of theirs. Mark Coeckelbergh's 2011 paper "You, robot: on the linguistic construction of artificial others” has prompted six responses and a

CfP: The Meaning of Epistemic Injustice in Philosophy (Munich)

Place: Munich School of Philosophy, Kaulbachstraße 35, 80539 Munich Organized by Lena Schützle and Sabrina Kofahl Submission deadline: July 15th, 2022 Weblink to the CfP in English and German Topic: The question about the relevance of knowledge and sciences for a society built on equality and justice is urgent in the current philosophical debate and its related fields. Not only the factors for successful transformation are being challenged, but also the extent to which structures of generating and communicating knowledge are inherently violent. What are the restrictions limiting access to participation in philosophical debates? Are these restrictions justifiable or are they affected by sexist, racist and classist prejudices? Practical and intercultural Philosophy as well as transformative research offer approaches to questioning universalisms and disclosing practices of othering. Media ethics provides understanding on how master and base narratives shape the perception of knowledge an